Na počátku byl Průvodce pohádkovým Slovinskem

08.01.2016 09:54

První objednávka letošního roku mě inspirovala k napsání článku o počátku zájmu o slovinské lidové pohádky. Konečně! Průvodce pohádkovým Slovinskem začal vznikat před sedmi lety z několika různých důvodů. 

Prvním z nich byl zájem kamarádů a jejich známých o malé krásné Slovinsko. V té době ještě nebyl žádný podrobný průvodce touto novou zemí. My jsme tam jezdili za přáteli, kteří nám toho spoustu ukázali a povyprávěli nám příběhy vztahující se k jednotlivým místům. Pilně jsem si všechno zapisovala do sešitu, sbírala prospekty a letáčky. To všechno ještě v době dávno před internetem. 

Můj sešit putoval mnohokrát do Slovinska a zase zpátky, až byl celý ošoupaný a rozpadal se. Během mateřské dovolené jsem měla konečně čas informace promyslet a uspořádat do knížky. Chtěla jsem, aby součástí byly i pověsti, pohádky a příběhy, které se k jednotlivým místům vztahují. A ty jsem nikde v českém překladu nenašla. Naštěstí jsem objevila spoustu textů na slovinském internetu a lidové pohádky mi doslova učarovaly.

Průvodce pohádkovým Slovinskem vyšel v červnu roku 2009. Díky němu jsem se seznámila s Magdou Štajnerovou a věděla jsem, že s ní chci udělat pohádkovou knížku, což se nám ve stejném roce podařilo. Po pár letech se Kouzelná zahrada dočkala druhého vydání v nakladatelství slovinské literatury Emona. Před pěti lety přišel nápad využít tyto lidové pohádky v projektu pro děti, které čtení bolí. Příběhy jsou podobné těm našim českým, ale taky se od nich liší. Děti samy mají spoustu postřehů a otázek, baví je s texty pracovat. Pohádky mají krásné ilustrace od Magdy, Terezy Křemínské, Petry Řehové a Jitky Zajíčkové a pár prvků, které umožňují lepší orientaci v textu dětem, které čtení bolí.

Tištěné knížky Průvodce již byly dávno vyprodány. V současné době je k dispozici ve formě e-booku se spoustou odkazů s aktuálními informacemi o vstupném, počasí, parkování, ale také s hudebními ukázkami atd. Vešlo se do něj mnohem víc barevných fotografií a obrázků. Každým rokem ho aktualizujeme a přinášíme nové informace z našich zkušeností - ubytování, výlety, památky, příroda. Jsme rádi, že každým rokem přibývají čtenáři, že se ozývají zpět, posílají fotky a svoje zážitky:

 

Dobrý den,

ještě jednou díky za průvodce, dovolená byla super.

Nakonec jsme celou dobu strávili v okolí jezera Bohinj. Cesta na Koču pri trigl. jezerách byla opravdu moc krásná a děti to pomalu zvládli. Bez Vašeho průvodce bych se tam neodvážila.

Pohádky se líbily všem, hlavně synovi, jsou dost akční.

Mějte se hezky.

Katerina

 
 

Dobrý večer paní Vorlíčková,

posílám mnoho pozdravů a poděkování. Průvodce je skvělý, mám zněj velkou radost. Přečetla jsem zatím jenom pár stránek, a jsem nadšená z mýtů, pověstí a pohádek. Díky nim můžu této krásné zemi a lidem v ní ještě trochu lépe porozumět. V duchu pohledem objímám všechna ta krásná místa a těším se , že je v létě uvidím ve skutečnosti.

Ještě jednou díky,
s přáním všeho dobrého